13-09-14

Sportieve uitspattingen tijdens de vakantie (deel III)(op de fiets - part a)

Oké,....vijgen na pasen,....al lang passé,.....kijk vooruit jongen,...de zomer is voorbij.......jaja,....maar eerst nog efkens wegdromen en terugblikken op de mooie tochtjes met de racefiets,...want momenteel hangt de koersfiets terug aan de haak,....er moet ( en met plezier ) getraind worden op de loopsloefen,....er wacht ons een mooie uitdaging eind november. ( maar meer hierover later)

De eerste week van onze vakantie reden we rustig richting Zwitserland met twee geplande overnachtingen/tussenstops. Onze eerste nacht brachten we door op Col du Donon in de Vogezen en daarmee hadden we al de langste autorit achter de rug. Vanaf nu konden we toeristisch gewijs verder tuffen naar Zwitserland, wat voor mij ook de gelegenheid bood om al eens de beentjes hun pleziertje te gunnen. De zondagavond hadden we een overnachting geboekt in de buurt van Montbéliard, ten zuiden van de Vogezen, dus slechts een 150km verder. Ideaal voor mij om toch deels met de racefiets te overbruggen. Tijdens de beklimming van Col de la Schlucht(1135m) kreeg ik een ware zondvloed/onweersbui in m’n nek,....maar tijdens het traject langs de Route des Crêtes kon ik droog genieten van de prachtige omgeving en vergezichten. Op le Grand Ballon(1330m) efkens tijd voor een goeiendag aan vrouw en kindjes en na een laatste klim over de Col du Hundsrück werd ik opgepikt in Massevaux om de laatste kilometers met onze vierwieler te overbruggen. M’n eerste ritje was goed voor 140km met een gemiddelde van 25,1km/u.

 

De maandag reden we door het al even prachtige Zwitsere Jura met voldoende tijd voor enkele tussenstops en een wandeling. S’avonds sliepen we al langs het Vierwoudstedenmeer. De dinsdagmorgen mochten we al onze auto en fietsen parkeren aan het vakantiehuis waar we enkele dagen later twee weken zouden doorbrengen. Ons volgend doel lag in Andermatt waar we twee overnachtingen hadden geboekt. De kinderen waren dolenthousiast dat ze de trein mochten opspringen en de papa was al even enthousiast dat hij weer op z’n tweewieler mocht springen. Andermatt ligt niet zo heel heel ver, maar wel op een hoogte van om en bij de 1450m, terwijl ik hier vertrek in Merlischachen op een hoogte van ca 400m. In Göschenen nabij Andermatt word ik wel wegens werken verplicht om gebruik te maken van velotransport, efkens pissig, maar begrip was er wel, zeker als we de werken passeren en het verschrikkelijk drukke verkeer trotseren langs de anders wel mooie klim. Göschenen ligt zowat op 1100m, dus ik krijg hier een 300-tal hoogtemeters cadeau,....alhoewel ik het niet echt als een geschenk beschouwde J. In Andermatt aangekomen had ik nog efkens de tijd om een colletje te beklimmen. De meest voor de hand liggende was dus de Gotthardpass (2108m)

 

klimprofiel Gotthardpass vanuit Andermatt.PNG

 

 

 

 

 

Daar het weer wat onzeker was en rekening houdend met de grote hoogteverschillen moest ik toch een rugzakje meenemen met wat extra warme kledij en windstopper. En dit kon ik zeker gebruiken tijdens de afdaling van de Gottard Pass, want het was barkoud daarboven. Het waren natuurlijk enkele kilootjes aan plus dat ik moest meetorsen, en soms was het ook wat belastend voor de rug. Naar de toekomst toe moet ik zeker een alternatief vinden,....zoals een extra fietstas te monteren tss het fietskader??) Totale afstand tss Merlischachen en Andermatt met als toetje de Gottard Pass : 99,1km à 23km/u gemiddeld.

Met sportieve groetjes

Hieronder zicht op de Gotthardpass

zomer2014 004.JPG

 

21:44 Gepost door Gino Casier | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.